COMPARTIMENTUL JURIDIC
întocmeşte, împreună cu compartimentele de specialitate şi prezintă conducerii inspectoratului, propuneri de măsuri privind îndeplinirea sarcinilor ce revin acestora, în vederea aplicării stricte a legilor si a altor acte normative, imediat după publicarea acestora;
organizează, împreună cu compartimentele de specialitate, studierea temeinică a legilor si altor acte normative, imediat după publicarea acestora, de către personalul care are atribuţii in aplicarea prevederilor legale, precum şi acţiuni de prevenire a încălcărilor normelor legale şi de înlăturare a deficientelor constatate în activitatea unităţilor, instituţiei sau structurii;
urmăreşte modul de aplicare a normelor juridice în activitatea inspectoratului sau structurilor şi face propuneri pentru perfecţionarea normelor juridice;
întocmeşte observaţii şi propuneri, motivate juridic, la proiectele de legi, hotărâri şi ordonanţe ale Guvernului, de acte normative cu caracter intern (dispoziţii, ordine, regulamente, instrucţiuni) asupra cărora a fost consultată instituţia, întocmeşte avize motivate, la solicitarea conducătorului acesteia, cu privire la diferite categorii de lucrări cu caracter juridic, care privesc activitatea instituţiei;
iîntocmeşte şi ţine evidenţa legilor, decretelor, hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului şi a actelor normative cu caracter intern care interesează activitatea instituţiei, în scopul furnizării operative şi calificate a informaţiilor solicitate de conducere, de compartimentele de specialitate şi de personalul acestora;
pregăteşte şi examinează, sub aspectul legalităţii şi eficienţei juridice, documentaţia care stă la baza deciziilor conducerii inspectoratului şi acordă asistenţă juridică conducerii în problematica ce implică activitatea inspectoratului;
elaborează sau, după caz, avizează anteproiectele de acte normative promovate de inspectorat in condiţiile stabilite prin Regulamentul privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia proiectelor de acte normative in Ministerul Afacerilor Interne;
avizează pentru legalitate proiectele de dispoziţii sau acte cu caracter individual, emise ori semnate de şeful inspectoratului, potrivit competenţei, precum şi orice acte care pot angaja răspunderea patrimoniala a unităţii;
pe baza împuternicirii şefului inspectoratului, reprezintă şi apară interesele instituţiei în faţa autorităţilor administraţiei publice, a organelor Ministerului Public, a instanţelor judecătoreşti, a altor organe de jurisdicţie, precum şi în cadrul oricăror proceduri prevăzute de lege. În acest scop, elaborează şi formulează acţiuni, întâmpinări, răspunsuri la interogatorii, exercită căi de atac, propune şefului inspectoratului renunţarea la acţiuni şi căi de atac, exercită orice mijloace legale de apărare a drepturilor şi intereselor acestora.